Unga Suredegsbageriet

Anrik tradition i modern förpackning!

Grafisk profil för nystartade Unga surdegsbageri med inspiration från Kenya.

Beställare

Unga Surdegsbageriet

Tjänster

Form
Varumärke

År

2023

Unga kontaktade oss direkt efter beslutet att starta upp bageriverksamheten med en önskan om att få hjälp med det grafiska och varumärket. Unga förklarade att det skulle vara något modernt och enkelt. Geometriska former var något som önskades. Logotyper och ikoner skulle vara lätt att använda i sociala medier, hemsida och på brödpåsar. Den uppgiften såg vi till att lösa!

Som nystartat surdegsbageri med rötter i Kenya bakar Unga traditionellt med modern tolkning. Vi fångade det i en grafisk profil.

Grundaren av Unga har spenderat en tid i Nairobi och den vistelsen ger avtryck i varumärket. Unga betyder på svenska nytt och fräsch vilket man ville skulle vara tydligt i varumärket. Surdeg är en anrik tradition men det Unga gör är något nytt och fräscht, det är inte gammalt. Men Unga har inte bara sin svenska betydelse, Unga betyder även mjöl på kiswahili. Mjöl är ju något som är centralt för ett bageri och är en bra koppling till lärdomarna i Kenya.

Pantone® 1795 C
C0 M84 Y80 K17
#d3222a

Pantone® 3385 C
C68 M0 Y18 K15
#45d9b1

Pantone® P 62-1 C
C0 M22 Y23 K2
#fac4c1

Pantone® Warm Grey 2 C
C0 M2 Y6 K16
#d7d2cb

Den slutgiltiga produkten blev en rund logotyp med namnet lättläst och lekfullt. Det skapades en grafisk manual med typsnitt, färger, ikoner, med mera. I manualen finns det rekommendationer om hur olika grafiska element ska användas tillsammans och hur man kan använda det grafiska som en central del i varumärket. Vi utformade även två förslag på hur framtida brödpåsar kan se ut. Arvid som ligger bakom bageriet och vi är nöjda med resultatet. Framför allt är vi nöjda att vi har kunnat skapa ännu en nöjd kund!